Između ili na granici u povijesti umjetnosti_opći zaključci

utorak, 20. studenoga 2012. § 0


Mnogi značajni umjetnici prošlog stoljeća usudili su se biti između ili na granici sa starim, tradicionalnim ili nametnutim likovnim vrijednostima koje su podvrgnuvši propitivanju, eksperimentu i istraživanju uspjeli pomaknuti ili totalno skršiti stvaranjem i oblikovanjem novih vrijednosti.  Umjetnici poput Maljevića, Picassa, Kandinskog ili Duchampa koje slavimo kao očeve prošlostoljetnog modernizma izdanci su novih umjetničkih stremljenja započetih već u drugoj polovini 19. stoljeća s pobunom protiv ustaljenog salonskog akademizma. Pobuna službeno počinje drugačijim likovnim pojavama orijentiranima prema stvarnosti i prema vremenu i prostoru sadašnjice već na samim Pariškim salonima, a uslijediti će odcjepljenjem od institucionalnog korpusa prvim Salonima nezavisnih. Žestoka gorčina stvarnosti nadvladati će romantičarsku akademsku pretjeranost i otvoriti vrata prvo realizmu, a kasnije i onima koji će ostavljajući zadane stilske obrasce uroniti u svijet ekspresije unutarnjih individualnih i kolektivnih potisnuća. Prvi stupovi avangarde poput impresionista i realista utrti će put raznim –izmima nastalima u prva tri desetljeća 20. stoljeća. Oni koji su se tada našli između, na granici starog i novog  ili između bunta i  prilagođavanja društvenim okolnostima, u snalaženju na području novih vizualnih tendencija sve češće  nailaze  na otpor i institucionalna zakidanja u obliku novih vladajućih  totalitarnih režima. Predratna, ratna i poslijeratna zbivanja uvelike će utjecati na globalna duhovna i materijalna kretanja, a u vrtlogu nedaća katastrofalnih razmjera i kroz period koji će uslijediti novim društvenim i ekonomskim zamahom,  majstori vizualne umjetnosti dublje će zaroniti u sferu nepredmetnog (ili neprikazivačkog) i apstraktnog ili nadrealnog i podsvjesnog. Druga polovina  stoljeća zahvaćena je novim strujama svijesti koje iz distance odmjeravaju  između prošlosti i uznapredovale suvremenosti, a u odnosu na stvarnost umjetnik sadašnjost gleda s određenom dozom podsmijeha i ironije. S druge strane, jaz između onih koji primaju vizualne informacije - publike i između onoga koji ih šalje- umjetnik se povećava i ostaje u većini slučajeva prilično nerješiv odnos. 

Jesu li se nužne granice i postulati vizualnog jezika i oblikovanja olako zapostavili ili se nedovoljno pomiču u skladu s vremenom i kulturom koja uvjetuje umjetničku produkciju? Koji društveni i kulturni faktori su stvorili provaliju nerazumijevanja i neshvaćanja sadržaja sve dubljom, a koje elemente svakidašnjice su umjetnici izostavili sa svojeg menija produkcije ako žele biti u suživotu i u koraku s postojećom stvarnošću čija je virtualna dimenzija sve prisutnija i draža?

Maja Mustač

What's this?

You are currently reading Između ili na granici u povijesti umjetnosti_opći zaključci at Studentska galerija.

meta

§ Leave a Reply

Pokreće Blogger.